Martin Eden - Jack London - Recenzie


Sau recenzia unei carti excelente. Voi sunteti oameni tare faini asa ca, ca sa va rasplatesc, pe mine, dar mai ales pe voi prin a va prezenta aici recenzia unei carti frumoase (colegi, cartea asta ne-ar fi ajutat putin la Antropologia Comunicarii). Stiu, o sa ziceti ca Ovidiu e naspa, nu prea citeste el carti, ce recenzie de carte ar putea sa faca omul asta? Ei bine, am sa va raspund prin ceea ce-o sa scriu aici si, am încredere ca pot sa fac o recenzie de carte suficient de buna încât sa impresioneze ochii contestatarilor. Am la dispozitie 20 de minute sa o fac si, am sa ma încadrez în timp. La final, am sa fiu sincera si am sa va spun daca m-am încadrat în timp. Cele 535 de pagini mi-au luat 2 zile si un pic sa le termin, as fi putut juca vreo 60 de meciuri de baschet a câte 7 puncte (1 punct/cos) în tot timpul asta. 

As fi înscris, în functie de cât de în forma sunt, în jur de 2/3/4 puncte/meci, adica 2/3/4X60=120/180/240 puncte. Asadar, sa-ncepem. Martin Eden este o carte ce inspira. E viata. Despre povestea unui om sarac ce, a vrut, subit sa devina un burghez. Acest marinar voia sa evolueze pe scara sociala vrând sa devina om cult, doct. Împins de la spate de iubirea ce i-o purta lui Ruth Rose, de provenienta dintr-o familie înstarita îl  face sa vrea o evolutie în viata sa. Tânarul din San Francisco vrea sa devina si el ca Ruth, considerând-o de un nivel ridicat în ceea ce priveste cunostintele, starea sociala si tot ceea ce însemna clasa din care facea ea parte în acea vreme, la începutul secolului 20. Si începe. Viziteaza biblioteci, se documenteaza, ajunge sa faca critica; toate acestea fiind ajutat de Ruth. Avanseaza foarte rapid, în asa fel încât începe sa scrie el carti la rândul sau. 

Scrierile sale nu sunt, cum era de asteptat chiar atât de vândute. Are probleme financiare, dar, asta nu-l împiedica sa se casatoreasca cu Ruth. Toate bune si frumoase, însa, Ruth îl paraseste, la fel si prietenul sau cel mai bun, Brissenden (un om foarte cult, filosof, agnostic). Dupa aceasta, ramâne singur pe lume, nu mai are nimic din ceea ce avea, familia si prietenii îl parasesc si, ramâne singur în bataia vântului, însa... ceva se întâmpla si roata se învârte. Scrierile sale devin din ce în ce mai vândute, cu timpul îi reintra în gratii lui Ruth care, îl vrea înapoi, însa, ceva se întâmpla. Martin îsi da seama de minciuna în care traieste. Considera societatea falsa si ipocrita datorita faptului ca vede ce se întâmpla în aceasta, prin scrierile sale. Acesta considera ca nu are rost sa mai traiasca si, se sinucide. Va urma...